ویدیو دوره المپیاد نجوم (رشته ریاضی) کافهتدریس |

در ادامه مقاله به اوصاف خدای ارسطو، به خصوص وحدت و کثرت آن، خواهیم پرداخت. در این نشست دکتر طباطبایی پس از مباحثی مقدماتی دربارۀ روششناسی تاریخی در مطالعات قرآنی یادآوری کرد که بحث حاضر از منظری صرفا تاریخی، و نه الهیاتی، به موضوع مینگرد و چون این خوانش از منظری متفاوت و با پیشفرضها و روشهای متفاوتی صورت میگیرد، بنابراین به طور طبیعی شاهد تفاوتهایی در نتایج این بحث نسبت به مباحث الهیاتی در حوزۀ کیهانشناسی قرآنی خواهیم بود؛ اما آنچه در این نشست از آن بحث میشود خود کیهانشناسی قرآنی نیست؛ بلکه بحثی درجه دوم دربارۀ کیهانشناسی قرآنی است که در پی پاسخ به این پرسش است که مطالعه دربارۀ کیهانشناسی قرآنی از منظر تاریخی، چگونه میتواند به پرسشهای مهم تاریخی دربارۀ قرآن که در چند دهۀ اخیر از جناب قرآنپژوهان تجدیدنظرطلب یا شکاک صورت گرفته است، پاسخ دهد.

در این نوشته سعی بر آن است که از آغاز سلوک فکری ارسط، قدم به قدم با او همراه و همسخن شویم و به توضیح مراحل تفکر او بپردازیم.برای اینکه خوانند محترم بتواند با بصیرت کامل با این فیلسوف همراه شود، تحلیلی کلی از تفکر او در ابتدا بیان میشود و در متن به توضیح آن خواهیم پرداخت. باور بر این است که ۱۲ الی ۱۸ میلیارد سال پیش هستی دارای یک آغاز پرتلاطم به همراه انبساط یک کره آتشین مشهور به بیگ بنگ یا انفجار بزرگ داشته است. حسینی واژه گزینی های تیزبینانه و به جا، بکارگیری آریه های ادبی و زیورهای معنایی در کنار گستره های تاریخ شناسی ، آیین مداری کردارهای دینی را از دیگر نمونه های این بهره گیری عنوان کرد.

در آخر خواهشنمدیم توجه داشته باشید که ارایه توضیحاتی کامل در مورد کیهان شناسی به طور حتم از حوصله متنی با این اندازه خارج است. نظریه ای وجود دارد که بر اساس آن نتیجه می گیریم که بعضی از انواع موج های ضربه ای که احتمالا از انفجار و نابودی ستاره های نزدیک تولید شده و یا موج کیهانی که از حرکت بازوهای مارپیچی کهکشان ما ایجاد گردیده است موجب آشفتگی ابرهای گازی گردیده است و در آخر باعث متراکم شدن آنها در مناطق خاصی شده اند. 19) در این مورد چشم سلامت خود را باز یافته نه کل بدن اما بواسطه اینکه چشم در بدن قرار گرفته میگوییم بدن سالم شده است.سلامت بدن امری است عرضی و بواسطه سلامت چیزی است که متعلق به آن است یعنی چشمم.

بدن سلامت خود را باز مییابد، به سبب آنکه چشم یا سینه یعنی قسمتی از کل بدن، سالم شده است». این مسأله نظیر حرکت حیوانات است که ارسطو در آن دو جزء را-یعنی نفس که محرک غیر متحرک است و بدن که متحرک است-تشخیص میدهد. کتاب معماری، کیهان شناسی و عرفان نوشتهی محمدحسین جوانمردی و مریم ظفرناک، علاوه بر وارسی تاریخ نجوم در کشورهای مختلف، ارتباط بین علم کیهان شناسی با فلسفه و فلسفه با معماری را مورد بررسی قرار میدهد. در کنار این دو منبع اصلی، مطالب دیگری هم هستند که برای پاسخدهی به آنها باید از سایر منابع استفاده کنیم.بررسی مشاوران کیهان (رتبه های برتر کنکورهای روانشناسی) نشان میدهد میانگین درصد رتبههای زیر 100 کنکور کارشناسی ارشد سراسری روانشناسی در درس علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی چیزی حدود 65 است.

اما تصور دانشمندان از سن عالم بسیار غیر واقعی تر بود به طوریکه در دوران فرهنگ اسلامی حدود ده هزار سال تخمین زده شده بود. دروس تخصصی آن نیز نظریه میدانهای کوانتومی, فیزیک هسته ای پیشرفته 1 و 2, آزمایشگاه هسته ای 1 و2 است و به مطالعه فیزیک و رفتار ساختار و اجزای هسته در قالب نظریات مؤثر انرژی های پایین (پایین تر از باند QCD) می پردازد. درس آمار و روش تحقیق یکی از دروس مهم و کاربردی در اغلب رشته­ های علوم انسانی از جمله روان­شناسی، مشاوره و علوم تربیتی است. یکی از مشکلاتی که دانشجویان رشته ­های روان­شناسی و علوم رفتاری در تمام مقاطع تحصیلی با آن مواجه هستند، تصور اشتباه و به دنبال آن ترس و واهمه شدیدی است که از درس آمار و روش تحقیق دارند.

پکیج جزوات تهیه شده توسط موسسه کیهان تمامی آنچه که داوطلبان عزیز برای مطالعات خود به آن نیاز دارند را به صورت یکجا در اختیار قرار می دهد .در این پکیج سعی شده هم جزوات مورد نیاز و هم مجوعه ای از تست ها و هم یک جلسه مشاوره خصصی قرار بگیرد . بعضی از خوشه های مدار تشکیل یافته از هسته اصلی و از طریق عملیات به هم پیوستگی (برخورد و ذوب شدن) با دیگر خوشه ها، بالاخره به صورت آن چه که هم اکنون به نام سیارات و قمرها معروف هستند به هم آمیخته شدند. این عضو هیات علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: در این گونه جستارهای دانشی هدف دانشوران دین پژوه، بهره مندی از دانش برای شناخت بهتر سخن خداوندگار و روشنگری از فرموده های او برای طبیعت شناسی و یکتاپرستی، باور روز واپسین و برانگیزش آدمیان، پذیرش فراخوانی پیام آوران و بکارگیری رهنمودهای آسمانی برای برکشیده شدن نام و جایگاه انسان است.

مشاور ارشد و عضو هیات علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران افزود: پدیدار شناسی پدیده ها ، رسایی گفتار و آواهای آهنگین و شیوایی نوشتار و ریزبینی دستور زبانی نمونه هایی از این بهره گیری برای رساندن بهتر پیام آفریدگاری است. اعضای هیات علمی، محققان پسادکتری و دانشجویان دکتری به صورت متناوب به صورت محقق مهمان در موسسات و دانشگاه های معتبر علمی رفت و آمد دارند. در حال حاضر هیات علمی و گروه آموزشی کیهانشناسی، متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی هوافضا و دانشکده مهندسی هستهای و فیزیک در حال تدوین مجموعه دروس و سرفصلهای آموزشی این رشته جدید هستند.

سیاره ها اصولا در صفحه استوای خورشید معروف به “دایره البروج” قرار گرفته و در جهت مشابه حول خورشید در گردش هستند. مشاور ارشد مرکز علوم و ستاره شناسی تهران تاکید کرد: در قرآن کریم از آغاز آفرینش آسمان و زمین ، ماده نخستین آفرینش ، مرحله ها و دوره های آفرینش، خورشید ، ماه، زمین و پویش های آن، ستارگان، سیاره ها ، شهاب های آسمانی ، برج های آسمان، شب و روز ، هفت آسمان و موجودهای فضایی در سوره های بسیار و آیه های پرشمار سخن گفته شده است. در صورتی که اگر دانشجویان با روش مطالعه این درس آشنا شوند و از مطالعه آن اجتناب نکنند بدون شک به این درس علاقمند شده، آن را بسیار خوب یاد خواهند گرفت و به نتایج خوبی در امتحانات و کنکورهای سراسری دست خواهند یافت.

گرایش ذرات بنیادی در کارشناسی ارشد رشته فیزیک، گرایشی صرفاً تئوری است که به مطالعه قوانین فیزیک در ابعاد زیر هسته ای و در ابعاد انرژی های بالا و فاصله های بسیار کم می پردازد و دروس تخصصی آن نیز نظریه میدانهای کوانتومی 1 و2, ذرات بنیادی مقدماتی و پیشرفته می باشد. به این گرایش برمیگردد. آنچه از عبارتهای ارسطو بدست میآید این است که صورت کلی بوجود نمیآید و از بین نمیرود، بلکه صورت خاص یعنی صورت مادهای خاص بوجود میآید؛مثل صورت کره مفرغی که یکی از افراد کره است.بنابراین در فرآیند تکوین صور کلی همانند مثل افلاطونی، پدید نمیآید بلکه مادهای خاص به صورتی خاص در میآید و یکی از افراد صورت و ماهیت کلی محقق میشود.یکی از تفاوتهایی که میان تکوین و حرکت کیفی و کمی وجود دارد این است در تکوین، صورت باید به صورت بالفعل قبلا موجود باشد، اما در حرکت کیفی و کمی وجود بالقوه اعراض کافی است.

نشست علمی «از کیهانشناسی قرآنی تا تاریخ قرآن؛ درآمدی بر دلالتهای تاریخی کیهانشناسی قرآنی» روز دوشنبه 29 دی 99 با ارائۀ دکتر محمدعلی طباطبایی (مهرداد) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به صورت آنلاین برگزار شد. دکتر طباطبایی در پاسخ به پرسش اول، به موضوع انسجام کیهان شناسی قرآنی اشاره کرد و بر این اساس نتیجه گرفت که چنین انسجامی باید نشانه ای از وحدت مؤلف چنین متنی باشد.

نکته دیگر اینکه وساطت در تدبیر اگر به اذن اللّه باشد منافاتی با نصاب توحید ندارد. کنکور سال 92 به بعد اما جلوه دیگری از چینش سوالات را به ما نشان داد و به داوطلبان کنکورهای سالهای بعد این نکته مهم را یادآور شد که برای رسیدن به درصدی قابل قبول (بالای 70 درصد) در این درس در کنکور سراسری(و حتی سایر دروس)، باید به تمام مباحث روانشناسی فیزیولوژیک و همچنین انگیزش و هیجان تسلط کافی داشت و این تسلط با صرفِ مطالعهی یک یا دو کتاب مرجع به دست نمیآید.

در سالهای اخیر عمده سوالاتی که در این درس در کنکور مطرح میشده متمرکز بر بخش فیزیولوژیک بوده و سوالات کمتری از بخش انگیزش و هیجان مطرح میشده است. همچنین عمده سوالات از 2 کتاب فیزیولوژیک و همچنین انگیزش و هیجان دکتر خداپناهی مطرح میشده است؛ استاد بزرگواری که به حق از گنجینههای رشته­ی ما، روانشناسی، هستند. ولی برای فراگیری مقدمات درس اصلیترین منبعی که وجود دارد، کتاب نجوم کروی اسمارت است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، میتوانید به کتاب نجوم کروی نوشتهی آقای سادات موسوی (از دارندگان مدال طلای المپیاد نجوم) و بخش نجوم کروی کتاب ستاره شناسی، اصول و عمل نیز مراجعه کنید و پس از آن به حل سوالات کتاب اسمارت بپردازید.

71)-همان مأخذ، ص 1-270(کتاب هشتم، فصل پنجم). 72)-همان مأخذ، ص 267(کتاب هشتم، فصل پنجم)و رک: طبیعیات ص 291(کتاب هشتم، فصل چهارم). این اشکال با خصوصیاتی که ارسطو بعدا در کتاب فیزیک و متافیزیک برای محرک نامتحرک اول بر میشمارد، تقویت و تشدید میشود.از جمله خصوصیات محرک نامتحرک اول، غیر مادی بودن است.حال سؤال این است که چگونه یک موجود غیر مادی در موجود مادی حرکتی را ایجاد میکند. در فلسفههای الهی گرچه وجود از وجود ناشی میشود، اما چون جهان مشهود، بطور کلی در ذات خویش ممکن است، لذا محتاج موجود مکتفی به ذات و واجب الوجود میباشد.در ادیان توحیدی، مسأله از این نیز فراتر میرود و موجودات گذشته از فقر ذاتی خود، از هر لحاظ مسبوق به عدم هستند و از این جهت وجود آنها ایجاد و آفریده میشود(خلق لا من شیء)و چنین خلقتی وابسته به اراده خداست که با کلمه تکوینی«کن»، اشیا را از حضیض نیستی محض-که قابل تصور نیست-به تعالی هستی و تحقق میرساند، چنین جهانی، برخلاف آنچه ارسطو میاندیشد تابع ضرورت فکری که درباره خود فکر میکند، نیست و علی رغم تصور ابن سینا صرفا از علم به اصلح ناشی نمیشود، بلکه هستی آن، حدوثا و بقائا تابع ارادهای است که به خلق آن تعلق میگیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دکتر سید حجت الحق حسینی بعد از ظهر روز گذشته در همایش بازشناخت اسرار کیهان گفت: قرآن کریم کتاب راهنمایی و نوشتار راهبردی شیوه زندگانی درست انسان برای تمامی زمان ها و مکان های گفته شده است. همایش بازشناخت اسرار کیهان بعد از ظهر سه شنبه در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برگزار شد. بنابراین از دیدگاه ارسطو حرکت از مبدئی که ضد منتها یا حد وسط در بین منتها و ضد آن است آغاز میگردد.یعنی اگر شیئی سیاه شود بدین معناست که ابتدا سفید یا لااقل خاکستری بوده است.پس آنچه در حرکت اتفاق میافتد این است که ضدی به جای ضد دیگری مینشیند.یعنی حرکت مستلزم وجود دو ضد است.اما این دو ضد، به نوبه خود مستلزم وجود موضوعی است که اضداد در آن موضوع و زیر بنا جایگزین همدیگر میشوند و خود موضوع در عین حال ثابت است.

معمولا به دانشآموزان توصیه میشود فصلهای 4 و 11 تا 24 کتاب نیز معمولاً از سرفصلهای مرحله2 المپیاد نجوم نیستند و برای دوره تابستانه توصیه میشوند. این نشان می دهد که تز خلقت جهان از هیچ ، مانند “تونل هیچ” ، “نوسان هیچ” ، از جمله ، تزهای کاملاً علمی نیستند. به منظومه شمسی با دقت بیشتری نگاه می کنیم، منظومه شمسی به صورت ابری از گازهای بین ستاره ای (بطور اساسی از هیدروژن) که به احتمال زیاد از باقی مانده های انفجار های نسل های قبلی ستارگان و عنصرهای نخستین پیدایش جهان تشکیل شده نمایان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید