روش های درست تربیت فرزند پسر – ویکی روان

در این مقاله درمورد تربیت فرزند پسر از بدو تولد، چگونگی تربیت فرزند پسر و معرفی کتاب درمورد تربیت فرزند پسر صحبت می کنیم. با الگوی مناسب بودن، احترام گذاشتن به خواستهها، علایق و تصمیمات فرزندان، همدلیکردن و بیان احساسات و برقراری یک رابطهی صمیمی و سالم، همدلی و احترام را به فرزندانتان بیاموزید و به آنان کمک کنید تا احساسات خود را بیان کنند و درمورد هیجانات خود صحبت کنند و حرف زدن را بهجای دعوا کردن و دادزدن یا کتککاری انتخاب کنند. بنابراین والدین به صورت ناخواسته میتوانند با همین یک جمله ذهنیتی به کودک خود انتقال بدهند که تا سالهای بزرگسالی او در تصمیمات مهم زندگی و رفتارهای حیاتی او اثرگذار باشد.

«تربیت اخلاقی» مسیر گذار از وضعیت موجود (دامنه ای که مبدا حرکت انسان است) به سوی قله مطلوب هنجارهای اخلاقی را مینمایاند و آدمی را مدد میکند تا سیمای آرمانی و صورت ایدآل انسان اخلاقی را در وجود خویش پدید آورد. تامپسون اضافه کرد: آنها بر این باورند که پسرها در راه مدرسه دنبال دخترها می افتند، علاقه ای به انجام تکالیف مدرسه ندارند با پسرهای دیگر به ولگردی می روند و ممکن است کارهای احمقانه بکنند. در حالیکه هنجارهای جنسیتی ممکن است تغییر کنند، هنوز هم شواهد فراوانی وجود دارد که جامعه و والدین انتظار دارند که دخترها عاطفی تر از پسرها باشند.

درباره رویکردهای آموزش و تربیت اخلاقی و ارزشی تحقیقات فراوانی انجام شده است که ذکر همه آنها در چنین فرصتی ممکن و ضروری نیست. وی تاکید کرد: البته که چنین نیست، والدین می توانند پسران خود را طوری تربیت کنند که دلسوز و مهربان باشند. والدین باید تلاش کنند تا دوست او باشند ، مستقیم یا غیر مستقیم به پسر خود اطمینان دهید که هرگاه دچار دردسر شده شما به عنوان دوست و والد او حضور داشته و دستش را خواهید گرفت و باید به او اطمینان بدهید که هیچ گاه به شک و تردید ها و تفکرات بچه گانه اش نخواهید خندید و او را تنها نخواهید گذاشت بلکه به افکارش نیز قوت قلب خواهید داد و باید کاری کنید که روی شما حساب باز کند و باید فرزند پسرتان اطمینان خاطر شود که زمانی که به مشکلی برخورد کرد بدون قضاوت و داوری و سرزنش کردن خود را جای او گذاشته و همدلی و درک خواهید کرد و تا حد امکان به او کمک خواهید کرد .

مردانی که یادبگیرند احساسات و خواستههای دیگران را درک کنند و بهآنان احترام بگذارند، قادر به همدلی و بیان احساسات خود باشند مردان بسیار موفقی در زندگی و روابط خود هستند. تحقیقات نشان می دهد که جوامع ارزش اجتماعی دلسوز بودن زنان را متوجه شده است، اما در مورد مردان نه. تقویت حس با ارزش بودن، شایسته بودن و لیاقت بهترین هارا داشتن، توانمند بودن و منحصربه فرد بودن در فرزند و اطمینان داشتن به او بسیار در تقویت حس اعتماد به نفس کمککننده است. مکتب اخلاق فلسفی برای توجیه گزاره اخلاقی یا تربیتی به منبع عقل متوسل شده و با قیاس و استدلال عقلانی و بیان آثار و لوازمِ عمل یا منش به ارزش داوری در باره آن می پردازد این در حالی است که در مکتب اخلاق عرفانی عمده ترین منبع توجیه گزاره ها شهود عارفان است.

1- دوره ی سیادت و آقایی : دربرگیرنده ی هفت سال نخست زندگی است ودراین دوره کودک آقا وسرور خانواده بوده وباید توجه خاصی به او شود. پسر گریه نمیکند از جمله رفتارهای تربیتی غلط است که فرزند پسر به این باور اشتباه میرسد که نمیتواند احساسات خود را بیان کند و یا به هیچ وجه هیچ کسی نباید گریه او را ببیند و یا گریه کردن نشانه ضعف او است و یا هر فردی که گریه میکند پست و حقیر است. هر نهاد جدید با رشد و توسعه خود ، سعی كرده است كاركردهای نهادهای قبل از خود را به نحوی تحت الشعاع قرار دهد و از متن به حاشیه براند ، ولی دید امروز دنیا به خانواده ، «دید به مركز تربیت» است؛ و اتفاقاً امروز شاهدیم جوامعی كه در دهه های گذشته با ایجاد مراكز نگهداری كودك بسیار پیشرفته ، تخصصی و لوكس، فرزندان را از دامن خانواده جدا كردند، اکنون با دادن امتیازات گوناگون به والدین آنها را تشویق به ماندن در خانه و در كنار فرزندان، به ویژه در هنگام تولد می كنند.از منظر تربیت اسلامی اگر خانواده نباشد، دین هم نیست.

می توانید از پسرتان بخواهید مراقب خواهر، برادر، پدربزرگ، مادر بزرگ یا هر کس دیگر باشد و به او کمک کند. تنها نکته کلیدی این است که در این راه ثابت قدم باشید تا پسرتان بفهمد که از وی انتظار می رود تا علاوه بر خودش، مراقب دیگران نیز باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که به رعایت کردن اختیاری مقررات اجتماعی، به گونهای که برای فرد ملکه شده باشد و به آن به عنوان عمل مطلوب نگاه کند، افعال اخلاقی صدق میکند.مصاحبههایی که پیاژه با کودکان انجام داده، این نکته را به خوبی نشان میدهد که کودکان نیز از سنین معینی(ده تا دوازده سال) به این درک میرسند که اگر کسی از روی عمد ظروف را نشکند، نباید سرزنش شود.

نکته حائز اهمیت در این آموزش این است که اگر چه برخی روانشناسان از جمله فروید و دیگران بر این باورند که دوران کودکی و مخصوصا تا حدود سه سالگی و یا پنج سالگی در ساخت شخصیت و روان فرد تاثیر گذار است ولی افرادی دیگری همچون کارل یونگ بر این باورند که تمام دوران عمر فرد در ساخت شخصیت و رشد شخصیت او میتواند تاثیرگذار باشد. همچنین، پسرانی که خواهر دارند احتمال اینکه در آینده به کارهای خانه کمک کنند کمتر است، زیرا عادت کرده اند که کس دیگری این کارها را انجام دهد. پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: «همان گونه که فرزند نباید به والدین خود بی احترامی کند، والدین نیز نباید نسبت به او بی احترامی نمایند.» (12) احترام به حقوق فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزائی برخوردار است؛ زیرا که دارای حقوق اجتماعی، آنان میآموزد که در آینده فردی عدالت خواه تربیت شوند.

وقتی پسرتان مشغول بازی ویدئویی است و اتاقش بسیار نامرتب و شلوغ است، به تصویر مرد مورد احترام خود نگاه کنید و بگویید پسرم یک روز مانند او خواهد شد، زیرا انتظارات بزرگسالان از بچه ها، تاثیر فوق العاده ای روی آنچه که کودکان فکر می کنند می توانند باشند دارد. وی معتقد است تفکر اخلاقی کودکان از میان یک رشته مراحل دو گانه عبور میکند؛ در سنین 4 و 5 سالگی نظرشان درباره مسائل اخلاقی تحت تسلط والدین و بزرگسالان است که این نشانه مرحله ابتدایی رشد اخلاقی، یعنی «اخلاق اجباری» است و از حدود ده سالگی، تحت تأثیر گروه همسال قرار میگیرند و به طرف «خودمختاری اخلاقی» یا «اخلاق همکاری» میروند که این مرحله، مرحله بلوغ اخلاقی تلقّی میشود.

این یک کار سمبلیک است، اما نمادها -به ویژه وقتی به عنوان پدر یا مادر در شرایط دشوار قرار می گیرید یا نگران می شوید که فرزندتان ممکن است درگیر کارهای ناشایستی که معمولا پسرها انجام می دهند، شود؛ می توانند کمک کننده باشند و به پیدا کردن راه درست توسط فرزندتان کمک کنند. به عنوان مثال، بر اساس یک مطالعه جدید، مادرها -به ویژه- هنوز بر این باورند که پسر نباید گریه کند. ممکن است پدر و مادرها نتوانند همه عوامل خارجی که سعی می کنند پسرها را محکم و بدون احساس بار بیاورند را خنثی کنند، اما روشهایی وجود دارد که می توانند پسران خود را طوری تربیت کنند که دلسوزتر و با احساس تر باشند.

برداشتهایی که میتوان داشت این است که مومنان همواره برای خدا قیام میکنند و بر اساس حق شهادت میدهند و نیز در اجرای قسط در جامعه نظارت دارند. پسرها معمولا به دلایل بیولوژیکی اکثرا شیطنت بیشتر و کارهای خطرناک بیشتری نسبت به دخترها انجام می دهند و معمولا از استقلال و آزادی بیشتر نیز برخوردارند و با توجه به خانواده معمولا با جامعه بیشتر سر و کار دارند و از آنجا که حرف پدر مادر را گوش ندادن و لجبازی کردن در اکثر آنان دیده می شود بنابراین تربیت آنان نیز باید با توجه به این خصوصیات شکل بگیرد.

یکی از بزرگترین سوالات والدین میزان تاثیر آنها در مسیر رشد و تربیت کودکان است؛ اینکه جامعه چقدر از بار این تربیت را به دوش میکشد و مهدکودک یا مدرسه چقدر در تربیت و رشد یک کودک باهوش موثر است. تحقیقات نشان می دهند که در سطح جهان، بسیاری از والدین از دختران بیشتر انتظار دارند که به دیگر اعضای خانواده کمک کنند تا از پسران. مثلا باید بتوانند احساس درماندگی را از مورد اجحاف و بی عدالتی قرار گرفتن تشخیص دهند. البته لازم به ذکر است که این نکات، نکاتی کلی و بسیار مهم در بحث تربیتی چه درمورد پسر و چه درمورد دختر است و باید قابل توجه والدین قرار بگیرد.

لازم است بدانیم اگر فرزند پسر دارید به همان میزان که رفتارهای خشونت آمیز میتواند کودک دختر را مورد آزار قرار دهد فرزندان پسر را نیز مورد آزار قرار میدهد، از این رو قطعاً والد باید باور کنند صرفاً یک کودک دارند و وظیفه آنها تربیت یک کودک به بهترین نحو است. فرزند انسان نونهالى است كه به باغبانى دلسوز و با درایت نیازمند است تا از او مراقبت كند؛ به ویژه امروز كه در اثر تهاجم فرهنگى زمینههاى انحراف نوجوانان و جوانان آماده تر است و دشمنان هدایت و تربیت، براى صید آنان دامهاى رنگارنگ گسترانیدهاند.

62- بررسی امکان تأثیرگذاری انسان بر موجودات فراطبیعی و چگونگی آن فراتر از مقصود این نوشتار است. طفل از همراهی با پدر برای رفتن به مسجد و مجلسی خوشحال می شود و به مسائل مذهبی با علاقه گوش می کند. 2. آرمان تربیتی برنامه درسی باید منجر به پرورش انسان خردمند شود؛ انسانی که در اثر ایمان و تزکیه، صاحب بصیرت شده و با هشیاری قدم به عرصه تربیت خویش میگذارد. در نظام تربیت دینی، همان طور که از تصریحات و ظواهر موجود در متون اصیل دینی (مانند آیات و روایات در اسلام) اقدام به اخذ اهداف و آگاهی از رویکرد دین به انسان و دریافت روش های گوناگون می کنیم، منبعِ کشف و اخذ اصول نیز باید همان تصریحات موجود در متون دینی باشد.

ابزارهای ساده مانند «حالت سنج» یا «دماسنج احساس» می تواند به پسرها کمک کند که از سنین بسیار کم متوجه شوند که در درونشان چه می گذرد و نام این احساس چیست. پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی ما در خصوص ” روانشناسی کودک چیست ” و ” اصول صحیح تربیت فرزند ” را مطالعه نمایید. به این دلیل، به قوانینی متعهد است که آنها را قرارداد اجتماعی میداند، از حقوق همه مردم حمایت میکند و بر این اصل تأکید و اصرار میورزد که: «بیشترین نفع و نیکی برای بیشترین افراد.» مرحله ششم، مرحله اصول اخلاقی همگانی است. پسران حدود 15 دقیقه در روز کمتر از دختران به انجام کارهای خانه کمک می کنند.

این روانشناس ادامه داد: در تصور بسیاری از آنها، پسرها با خانواده خود ارتباط صمیمی و نزدیک برقرار نمی کنند. از جمله محیطهایی که دانشآموزان از آن تأثیر میپذیرند، مدرسه است. در اینجا یک مفهوم دیگر از تکلیف جدا می شود یعنی تمایل، اگر کسی عملی را برای این که بدان تمایل دارد انجام دهد نمیتوان گفت اخلاقی عمل کرده است. مثلا از وی تقاضای یک قاشق کنید و یا مراقبت از یک حیوان خانگی را بر عهده کودک ابتدائی تان واگذار کنید. ریچرت می گوید: وقتی پسرتان گریه می کند، به جای اینکه بگویید «گریه نکن، چیزی نشده»، به حرفهای او گوش کنید و به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید.

دیدگاهتان را بنویسید