بررسی تحلیلی حجاب ازدیدگاه ادیان سامی (اسلام،یهود و مسیحیت)

حیاء یک خصلت و یک شاکله و شخصیتی برای انسان می سازد که قدرت بازدارندگی نسبت به تخلف از ارزش های اخلاقی و انسانی چه در ابعاد مادی و چه در ابعاد معنوی و چه در ابعاد غریزی و چه در ابعاد عاطفی وجودش را به انسان عطا می کند . لذا اولا دولت به دلیل قسمی که به قرآن خورده است که بنا به قانون اساسی به اصل مترقی ولایت فقیه التزام عملی داشته باشد باید سند 2030 را لغو نماید و آن را نه صرفا در کاغذ بلکه در عمل و در مقام اجرا لغو شده تلقی نماید .

قانون آن ها، قانون آداب و رسوم پدرانشان بود. اما به وفور قانون و برنامه در همه ی موضوعات وجود دارد . در این نگرش حکم اخلاقی و احکام موجود در متون دینی راههای مختلف ورود به برنامه هدایت انسان است که از سوی خداوند برای آدمی لحاظ شده است. دائم تغییر فرهنگ و رفتار انسان هایی که متعهد و معتقد هستند به سوی برنامه های غرب و زندگی سکولار را خواستارند تا انسان ها به قدری غرق در نیاز های مادی و شهوات خود باشند که متوجه نقشه های شوم استعمار نباشند تا آن ها به منافع شوم خود راحت تر دست پیدا کنند .

اتفاقا برای بعد از انقلاب هم با نام برنامه توسعه ، آن را شروع کردند و نام های 2015 و 2030 هم به مرور گذشت سال ها و سنوات در نامش ذکرکردند. لذا ممکن است سند 2030 تغییر نام دهد و نامش بشود سند تحول ، اما در لا به لای همان سند تحول شاخص ها و برنامه های غربی نفوذ پیدا کند . در برنامه توسعه غربی با توجه به شاخص ها و مولفه هایی که دارد حتما لوازمی چون از بین بردن ارزش ها ، اخلاق ، حیا و عفاف ، لذت گرایی و خودگرایی ، از هم پاشی خانواده و امثالهم را در پی خواهد داشت .

عفاف یک سیر رفتاری است که بیشتر در روابط بین زن و مرد تعریف می شود . در بحث آموزش مردم و خانواده ها برای تربیت صحیح اسلامی باید سند های مصوب نظام مانند سند مهندسی فرهنگی ابلاغ و اجرا شود که در اینصورت ما آمادگی همه نوع آموزش ها از قبل از ازدواج تا بعد از آن و تا تربیت فرزند و امثال آن را داریم . این ها بازی های رسانه های غربی است اما بدانند مردم ما این جیزهایی که آن ها می خواهند نیستند و نخواهند بود و مردم ما پای ایمان و اخلاق و فرهنگ غنی اسلامی شان ایستاده اند و حاضر نیستند ارزش ها را زیر پا بگذارند .

به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین (مکارم شیرازی، 1380:ج3، ص: 631 ) بگو: جلباب ها (روسرى هاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند این کار براى این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» و اگر تاکنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند “یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ”(احزاب/59 ) هدف این است که زنان مسلمان در پوشیدن حجاب سهل انگار و بىاعتنا نباشند مثل بعضى از زنان بىبندوبار که در عین داشتن حجاب آن چنان بىپروا و لااُبالى هستند که غالبا قسمت هایى از بدن هاى آنان نمایان است و همین معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مىکند.و از آنجا که نزول این حکم، جمعى از زنان با ایمان را نسبت به اعمال گذشته­شان پریشان مىساخت، در پایان آیه مىافزاید: «خداوند همواره آمرزنده و مهربان است»”وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً” (هر گاه از شما تاکنون در این امر کوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است خداوند شما را خواهد بخشید، توبه کنید وبه سوى اوبازگردید،ووظیفه عفت وپوشش رابه خوبى انجام دهید.(طبرسی،1380:تفسیرآیه 59 سوره احزاب) و در روایات نیز به تاثیر روانی حجاب بر زن اشاره شده است؛ امام علی (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) می فرمایند: “اُکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ اَلْحِجَابِ أَبْقَى عَلَیْهِنَّ ” (نهج البلاغه،1386 / نامه 31) زنان را در پرده حجاب نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است.

برای انسان ها بعد از این که بدن هایشان مرد، چه اتفاقی می افتد؟ پوشش زن در ادیان بزرگ الهی: نگرشی به دیگر ادیان الهی انسان را به این مهم متوجه می کند که «عفاف و حجاب» و حفظ آن همواره مورد تأکید خداوند متعال در تمام ادوار و در دوران همه پیامبران الهی بوده است. با اینکه مساله حجاب ازمسایل مهم دین اسلام است ودرآیات وروایات نیز به کرّات درباره آن سخن گفته شده است و قرآن کریم نیز واجب بودن آن را بر بانوان و زنان مورد تاکید قرارداده است، متاسفانه می بینیم که درجامعه ، برخی ازبانوان درامرحجاب کوتاهی کرده وآنطور که باید وشاید نسبت به پوشش خود وحجاب اسلامی حساسیت نشان نمی دهند.

مهدی زاده،1381: ص23-24) حجاب در شریعت اسلام: (قرآن و روایات): خداوند در سوره مبارکه­ احزاب- از موضوع حجاب سخن گفته است (سیوطی، 1403ق: ج1 ص41-43) سه فرمان درباره حجاب داده است که گونه های مختلف حجاب را بیان می کند و دو فرمان آن پیش از همه متوجه شخص پیامبر(ص) و خانواده آن حضرت و درگام بعدی، متوجة مؤمنان و جامعة اسلامی است. بایدگفت که حجاب اسلامی تنها به معنی پوشش بدن وموی سرنیست بلکه حجاب نگاه، حجاب استماع، حجاب سخن و حجاب دل نیزداخل دراین امرند”إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسؤُولاً”(اسرا/36). اگر چنانچه فقها گفتهاند حد حجاب همان باشد که الان در عرف متشرعه رایج است رعایت نکردن آن قطعاً مستلزم نادیده گرفتن فرمان الهی است اما اگر کسی دلیل کافی دارد که سخن رایج فقها درست نیست و آنها در استنباط این حکم خطا کردهاند یا مثلاً حکم مذکور با حکم صریح عقلی (اخلاقی) منافات دارد در آن صورت البته رعایت نکردن آن به معنای نادیده گرفتن فرمان الهی نخواهد بود.

بنابر این اگر حیا از کسی گرفته شود ایمان او ، اخلاق او ، رفتار او حتما آسیب می بیند و هم خودش را نابود می کند و هم دیگران را نابود خواهد کرد. این ها دائما با هم تقابل دارند و یکی از تقابل ها رشد و کمال انسانی است و جبهه ی کفر که مصداق امروزی اش استکبار است برای متوقف کردن رشد و کمال انسان دست به تهاجم فرهنگی می زنند و می خواهند شخصیت های سالم ، رشید ، آزاده مجاهد و مدافع حقیقت را نابود کنند و آن ها را به شخصیت های حقیر و پست و در اختیار استکبار بدل کنند .

تغییر فضای موجود مانند تهاجم و شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی اثر هایی گذاشته است اما به طور کلی مردم مومن و متعهد و با تقوا کم نداریم و هنوز به وفور داریم کسانی را که در راه دفاع از حرم و حماسه اربعین و امثالهم مجاهده می کنند و اتفاقا خیلی هم وضعیت بهتر است از قبل از انقلاب ؛ ولی برای ایجاد نظام و جامعه اسلامی که همه ی هشتاد میلیون اولا ؛ و بعد از آن جهان مستضعفین که هدف ما هست ما خیلی فاصله داریم و این فاصله را از زمان کارگزاران و اصلاحات ما می بینیم .

نسل جوان ما با اینکه با هجده سال وارد دانشگاه می شوند بسیار سریع دچار شبهات و تغییر رفتار هایی می شوند و همین نشان دهنده ی این است که ما دوازده سال دوره ی آموزش و پرورش را از دست داده ایم و تربیت دینی نکرده ایم . احال در دنیا سیری از دوره قاجار شروع شد و در دوره ی پهلوی هم به اوج خود رسید که جهانی سازی و دموکراسی و آزادی زنان نام گذاری شده بود .

گروه معارف – رجانیوز : به مناسبت هفته بزرگداشت حجاب و عفاف و اهمیت بالای بنیان خانواده و حفظ حیاء و عفت زنان و مردان مسلمان جامعه اسلامی – ایرانی ، گفت و گویی داشته ایم با سرکار خانم دکتر کبری خزعلی ؛ استاد دانشگاه ، کارشناس معارف اسلامی و شخصیتی که مسئولیت های مختلفی را در عرصه های مختلف فرهنگی کشور خصوصا در حوزه زنان تجربه نموده است .

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: در شرایطی که در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی و در ایام دفاع مقدس و چند سالی پس از آن امور تربیتی یکی از ارکان مدارس و از پایههای اصلی آموزش و پرورش بود این بخش مهم سالهاست مورد کمتوجهی و غفلت قرار گرفته و نهاد مقدس امور تربیتی که یادگار عزیز شهیدان «رجایی» و «باهنر» و منشأ تربیت صحیح بسیاری از دانشآموزان و رشد تحصیلی همراه با رشد معنوی و اخلاقی آنها بود به حاشیه رفت. نکته پایانی اینکه در کنار سایر نیازها و ماموریتهای دیگر که میتوان از وزیر محترم و مسئولان آموزش و پرورش انتظار داشت، اجرای سند تحول است که سالهاست مورد کمتوجهی قرار گرفته آن هم در شرایطی که جریان خزندهای سند ۲۰۳۰ را به سرعت عملیاتی کرده اما از اجرای سند تحول بعد از سالها طفره میرفتند.

در الگوی توسعه ی غربی که ادامه ی همان الگوهای قبل از انقلاب بود تغییراتی داده شد اما گاهی در مقام عمل همان تغییرات هم قابل اعمال نبوده است و اعمال نشده است . عشق همان فلسفه است که آدمی را از بند دوکسا میرهاند و به ساحت حقیقت راهنمایی میکند. توصیه بنده به جوانان این است که وارد مباحث ارزشی شوند و به اهداف زندگی و مبدا و مقصد آن بنگرند و آن را مقایسه با زندگی پست غربی نمایند در آن صورت خودشان راه درست را انتخاب می کنند و زندگی سالم را مسیر خود قرار می دهند .

دیدگاهتان را بنویسید