منظور از اخلاق خوب چیست و یک زن خوب و خوش اخلاق چگونه است؟

برای اشاعه اخلاق اسلامي در جامعه؛ علاوه بر این که خود اخلاقی بودن را تمرین میکنیم و آن را نهادينه مي­کنيم باید در این راه به دیگران نیز کمک کنیم و بدانيم و باور کنيم که هرگز ماديات باعث سعادت افراد نمیشود. رهبران و پیروان واقعی اسلام به خوبی آگاهند که اندیشه ناب توحیدی هرگز به مؤمن اجازه نمی دهد که به غیر از خدا سر سپارد و برده ی دیگران شود. در این مدل از اخلاق ، علّامه ، از شیوه ی استدلال استفاده نمی کند، بلکه از روش تفسیر متن ، مفهوم «خوب» و «بد» را از نظر قرآن کریم مطابق با فهم خود استخراج نموده است.

نسبت دادن این دیدگاه به علّامه از آن نظر است که ایشان این فهم را تلقی به قبول کرده است . احترام به معلم علاوه براین که از نظر آداب و رسوم اجتماعی و اخلاقی امری ضروری است ، اثر وضعی و معنوی گرانقدری نیز در پی دارد و سبب موفقیت علمی و معنوی دانش آموز می شود . بخل یا شح صفتی است که بر اثر آن انسان از بخشیدن هرگونه دارائی خود به دیگران امساک میکند. در اینجا پرسشی مطرح می شود و آن این که در صورت تعارض احکام اخلاقی ، باید به فرمان خدا عمل کرد یا به فرمان عقل یا احساس یا تکلیف ،هرملاکی بگوییم مبنایی مستقل از فرامین الهی خواهد بود.

2 ـ تفاوت روش شناختی: روش کشف باید و نباید اخلاق عرفی ، آرای محموده و سیره ی عقلا و سنجش عمل با نتایج و مقاصد دنیا یا تشخیص وظایف است ، در حالی که روش در حسن و قبح اخلاق دینی از طریق «وحی» و گزاره های دینی است ، چون عقل و تجربه به رابطه ی عمل با مقاصد اخروی آن راه ندارد. اخلاق خوب یکی از نشونه های داشتن شخصیت بزرگ و فوق العاده هست. برای مطالعه صفات خوب و بد در قرآن کریم باید داستان انبیا را مطالعه نمود.

ممکن است در پاسخ گفته شود: پیش فرض این نیست که انسان نمی تواند مسلک درست اخلاقی داشته باشد ، بلکه دین برای خود مسلکی دارد ،بشر هم برای خود مسلک جداگانه ای دارد. طبیعی است که دین تنها فرض اول را می پسندد و در نهایت می خواهد بگوید نمی تواند بدون فرمان الهی مسلک درست اخلاقی داشت. در صورت پذیرش این احتمال ، علّامه قایل به همان نظریه ی سابقه دار در بین معتقدین به دین شده است که خوب و بد اخلاقی را امر و نهی خداوند تعیین می کند . پاسخ: از آنجا که علم اخلاق از صفات نفسانی خوب و بد و اعمال و رفتار اختیاری متناسب با آنها بحث میکند، در کنار هم گنجانده شدن مباحثی (مانند اطمینان، ایمان، توکل) بهعنوان فضایل اخلاقی در کنار مباحثی (مثل عُجب و خودپسندی، و فخرفروشی) بهعنوان رذایل اخلاقی روشی علمی و واقعی است.

از اظهار هرگونه گلایه و خستگی ناشی از کار و مشکلات منزل بخصوص به هنگام ورود خودداری شود که گویا هیچ مشکلی وجود ندارد ، آنگاه باصفا و صمیمیت کنار یکدیگر بنشینند و برای مشکلات زندگی داخل و خارج منزل عاقلانه چاره اندیشی کنند و به گونه ای که هریک برای دیگری بهترین غمخوار و مشاور باشد. پیرو این دیدگاه الهی ، سیاستمداران موظند علاوه بر این که خود به فضایل اخلاقی آراسته می گردند ، دیگران را نیز به خوبی ها تشویق کنند و از بدی ها بازدارند.

برای مثال آنها بیشتر دوست دارند که به دیگران کمک کنند و از آزار اطرافیان خودداری کنند. مکتبی که زیربنای علمی دو مکتبِ سیاسی سوسیالیسم و کمونیسم قرار گرفته است؛ برگرفته از نام کارل مارکس فیلسوف آلمانی. تفاوت اساسی اخلاق قدیم و اخلاق قرآنی این است که اخلاق بشری اساس را بر این قرار داده است که هر چه را جامعه می پسندد خوب و هر چه را جامعه نمی پسندد بد است. به طور کلی، هر رفتاری که از آدمی سر می­ زند، متأثر از مجموعه­ ای از عوامل است که به طور معمول در طول زندگی سر راه وی قرار دارد و رفتار او را تحت تاثير قرار مي­دهد.

اگر کسی چیزی از معلم پرسید ،دانش آموز پاسخ ندهد و فرصت دهد تا او پاسخ بگوید . کسی که شوخی اش بسیار شود، نادان می شود. اگر می خواهید که اعتماد به نفس تان در کارها بیشتر و بیشتر شود، پس اخلاق خوب داشته باشید. شماها برکات پیامبر را می خواهید، امّا زحمات را نمی خواهید و از زیر بار آن می خواهید فرار کنید. شما نیمچه آدم ها می خواهید منزوی شوید. فرمود : نه ، شما بر آن بنشين ، خود آن حضرت بر روى زمين نشست ، با خود گفتم : اين نيز نشانه ديگر كه آن حضرت ،پادشاه نيست .

آیا خودتان دوست دارید که دیگران به صورت مصنوعی و دروغی با شما خوب باند؟ انسان ها دوست دارند با فردی همنشین و هم مشرب شوند که اخلاق آنها باعث رنجش خاطر نشود. « پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به شيماء فرمود : اگر بخواهى با كمال محبت و احترام ، در نزد ما بمان و زندگى كن ، و اگر دوست دارى تو را از نعمتها بهره مند مى سازم و به سلامتى به سوى قوم خود بازگرد .

دانش آموز باید ساعات شبانه روز را نسبت به کارهای روزانه و تحصیل ، تقسیم بندی کند ، چنین کاری سبب بهره روی بیشتر از فرصت ها می شود. در قرآن مجید آمده است : چنین است و هر کس شعائر خدا را بزرگ دارد این کار از تقوی دلهاست . چنین شخصی جذابیت فوق العاده ای در همه ی روابط خود دارد و به گویی که مردم را مسحور خود می کند. اگر انسان بکوشد و سعی کند که همواره اخلاق خوب را در خود نگه دارد و آن را تقویت نماید، خیلی از این بیماریهای روحی در نزد او کمرنگ تر خواهند شد و دیگر او به بسیاری از مشکلاتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند، مبتلا نخواهد شد.

قرآن مجید در آیات و سوره های متعدد به شدت پدیده شوم نفاق و منافق را محکوم کرده و به پیروان خویش هشدار داده که خود را از این بیماری خطرناک و ایمان سوز و هستی برانداز مصون دارند. پزشکی قانونی اعلام کرده که طی 10 سال اخیر به طور متوسط هر 8 ساعت یک نفر با سلاح سرد کشته شده اند و هر روز به طور متوسط 1600 پرونده نزاع در این نهاد قانونی تشکیل می شود (خبرگزاری مهر).

خانواده تنها یک نهاد اجتماعی صرف نیست، بلکه کانون اصلی رشد و تعالی انسانهاست و میتواند زمینهساز تکامل بشر باشد. چونکه خوش اخلاقی میتواند باعث نشاط و شادابی در زندگی فردی، اجتماعی، موجب آبادانی دیار و فزونی روزی شود. نفاق و دو چهره گی از زشت ترین خصیصه های انسانی است و اگر در دلی نفوذ کند آن را ویران می سازد و سبب بیچارگی انسان می گردد . این مسئله باعث میشود کودک همدلی بیشتری را در خود پرورش دهد و تلاش کند دنیا را از دریچه چشم دیگران نگاه کند. اگر کمی به اطرافمان نگاه کنیم، میبینیم دنیا پر از خشونت، نفرت، نژادپرستی، حرص، ناشکیبایی و بیحرمتی به یکدیگر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید