تحقیق عوامل مؤثر در تربیت کودک از دیدگاه اسلام

در مقابل كودكانی هم هستن كه از انجام كارهای مربوط به خویش شانه خالی می كنند ویا آن را ناقص ویا نیمه تمام رها می كنند . تربیت كردن مانع تربیت شدن است.” ۱همان طور كه در تعریف ها هم آمده است “۲ تربیت عبارت از فراهم كردن زمینه ی مساعد و مناسب برای متربی ، تا او خود به اختیار و رغبت خود در شكوفایی استعداد ها و توانایی ها ونهفته های فطرت خویش مشاركت كند . فضاییکه دانشآموز ابتدایی برای فراگیری نیاز دارد، غیر از فضای مطلوب برای دانشآموزان مقاطع بالاتر تحصیلی است. 15. به صورت غیر مستقیم دوستانی خوب برای او انتخاب کنید؛ یعنی با خانواده هایی معاشرت داشته باشید که فرزندان پسر همسن او داشته باشند و در عین حال افراد سالمی باشند.

خانواده و جامعه از بدو تولد برای رسیدن به تعالی کودک تلاش میکنند، در همین راستا شرح مختصری از احادیث ائمه معصوم (ع) درباره تربیت کودکان برای مخاطبان گردآوری شده است. این کتاب از 25 درس تشکیل شده که عبارتند از: اهمیت تربیت اولاد، تربیت اولاد وظیفه سنگین والدین، قانون وراثت، شرکت شیطان، درباره انعقاد نطفه، مراقبتهای هنگام بارداری، تأثیر شیر مادر، لزوم محبت در خانه ، محبت یابی در کودک، فطرت خداجویی، عزت از آن کیست؟ درباره قسمت آخر سوال شما باید بگویم، تجربه بالینی ما نشان می دهد هیچ گاه فرزندان به دلیل مشاجره با یکدیگر دچار عقده و یا مشکلات روانی نمی شوند، البته به شرطی که والدین اینگونه مشاجرا ت را مدیریت کنند.

او برای مدیریت رفتارهای خود نیاز به مرزهایی دارد تا بتواند آزادانه عمل کرده و در قالب خاصی رفتار کند. تمام کلمات قران و سنت حضرت محمد (ص) همگی هدیه و رحمتی از جانب خدا هستند که برای انسان ایجاد شده است و شامل تمام قوانین و مسئولیت هایی است که خداوند برای بشر مشخص نموده می باشد. از طرف دیگر هر نوع عمل منافی با دین می تواند موجب کاستی در جانب فهم حقایق و کاهش باور و تعهد برای عمل به آن باشد. دین اسلام در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ، خصوصیت اخلاقی را محترم دانسته و بدان ها توصیه می نماید .

این قوانین منحصر به فرد که در دین اسلام به ان ها اشاره شده است شامل حقوق کودکان نیز می باشد. حقوق کودکان همیشه با کارهای والدین، جامعه یا حتی خود دولت تامین نمی شود. اسلام دینی است که خداوند برای همه ی انسان ها خلق کرده، در تمام نقاط و در تمام زمان ها برای تمام افراد در دسترس است و برای هر موردی قانون دارد، خصوصا برای مسائلی مانند اهمیت احترام، حقوق دیگران و مسئولیت پذیری. 2. در اسلام، آن چیزی که بیشتر از هر چیزی در مورد فرزندان اهمیت دارد، تعداد آنها نیست بلکه تربیت صحیح و دینی آنهاست.

بنابراین والدین باید بكوشند رفتارهای پسندیده و فضایل اخلاقی را در خود پرورش و انجام دهند تا به اهمیت این مسئله پی ببرند كه از راه های پند و اندرز نمی توان صفات اخلاقی را در آن ها بوجود آورد . در نتیجه نیز والدین در تربیت اکتسابی نقش مهم و عمده ایفا نمی کنند و معمولا فرزندان با توجه به خصوصیات ذاتی و اخلاقی خود که شخصی آرام ، تندخو و امسال هم باشند ، کانون دوم زندگی خود که جمع دوستان شان می باشد ، اول به جذب دوست و دوم انطباق رفتاری خود با آنها می پردازندکه مصداق بارز تربیت اکتسابی را در خانواده های مختلف مشاهده می کنیم.

باید پاسخ داد كه در محیط خانه ویا مدرسه بسیاری كودكان اعم از پسر و دختر دوست دارند در كنار والدین و مربیان خود به انجام كارها بپردازند و آمادگی انجام بسیاری از كارها را از خود نشان می دهند . واز این طریق موقعیت خود را در خانوده و اجتماع تثبیت كنند . از جمله موارد مهم و سرنوشت ساز در تربیت سازنده و یا غیر آن می توان عوامل خانواده / اجتماع / وراثت را نام برد كه در این مقوله بیشتر توضیح خواهیم داد كه كدام عامل و تحت چه شرایطی مهم تر و ضروری تر است و یا نقش كدام قوی تر و موثر تر است .

به همین دلیل ضروری است این گونه روابط تحت ضابطه درآید. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که از نظر روان شناسان غربی خانواده ای می تواند از لحاظ تربیتی موفق باشد که بیش از دو فرزند داشته باشد، بنابراین خانواده ای می تواند در تربیت فرزند خود موفق باشد که دارای چنین شرایطی باشد. 3. پرسشگر گرامی چنانچه نگاهی سیستمی به خانواده داشته باشیم، بسیاری از رفتارهای کودک در زیر سیستم فرزندی شکل می گیرد؛ یعنی برای اینکه کودک شما در رفتارهای خود دارای پختگی باشد، علاوه بر اینکه با والدین خود تعامل دارد، لازم است با خواهر و برادر در محیط خانواده ارتباط داشته باشد، بدیهی است زمانی که کودکی از داشتن برادر و خواهر محروم شد، رفتارهایی که در سایه تعامل او با برادر و خواهرش شکل می گیرد، در او بوجود نمی آید و رفتارهای کودک از این لحاظ ناپخته می گردد.

متاسفانه در این سال ها برنامه ریزان در امر کنترل جمعیت دچار نوعی افراط شدند به گونه ای که اکنون در چند استان کشور شاهد نرخ رشد جمعیت نزدیک صفر هستیم، بدیهی است ادامه این روند می تواند کشور را از لحاظ امنیتی، اجتماعی و تربیتی با آسیب جدی روبرو کنند. تأمین نیازهای مادی و معنوی فرزندان، امر بسیار مهمی است که لازم است در فرزند آوری مورد توجه قرار گیرد، بنابراین چنانچه خانواده ای توانایی بر طرف کردن نیازهای مادی و معنوی فرزندان خود را دارد، می تواند برای داشتن تعداد بیشتر فرزند برنامه ریزی کند.

5.روایات زیادی در متون دینی ما وجود دارد که بر رزاق بودن خداوند تاکید می کند، بنابراین مشکلات مادی نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای تعداد کم فرزندان باشد، البته به شرطی که علاوه بر توکل بر خداوند در حد توان خود برای برآورده کردن نیازهای مادی خانواده تلاش کنید. همچنین تربیت دینی افراد با توجه به شرایط و امکاناتی که شخص در اختیار دارد، طرح ریزی می شود.

به این ترتیب کودک نیز یاد می گیرد بقیه بچه ها را آرام بغل کند، یا اگر برایش سخت است شب ها مسواک بزند با هم و همزمان مسواک بزنید تا برایش هیجان انگیز نیز باشد. به دلیل تفاوت هایی که در خصوصیات اخلاقی پسرها و دخترها وجود دارد نوع تربیت آن ها نیز با هم متفاوت است. با این همه جای شگفتی دارد که تا کنون بر تعریف یگانه و یا همگون از تربیت، توافق نشده است. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان محیط هایی مانند مهد کودک نمی تواند جای خالی خواهر و برادر را برای فرزند شما پر کند.

برخی از کارشناسان دو فرزند را برای خانواده کافی و برخی دیگر مخالف این نظر بودند. الگوی خانواده در اسلام، خانواده مولی الموحدین علی(ع) است. 4.از آنجا که متاسفانه داشتن فرزند کم در جامعه ما تبدیل به فرهنگ شده است؛ به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور، ایران اسلامی در زمینه کمی جمعیت با مشکلات زیادی روبرو شود. سوال این است که براساس آیات و روایات، هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی کدام یک از این اهداف است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تعلیم و تربیت اسلامی تنها یک هدف غایی دارد و آن عبارتست از رضوان الله.

هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. چنانچه والدین چنین رفتارى داشته باشند، امكان پشیمانى و بازگشت از خطا بیشتر است؛ اما اگر كودكان و نوجوانان در مقابل هر خطا و تقصیرى با سرزنش و تنبیه والدین رو به رو شوند، احساس مجرم بودن كرده، چنان مىاندیشند كه دیگر اعتبار و ارزشى نزد والدین و بزرگسالان ندارند. از این رو وظیفه افرادی مانند شما که سعی می کنند زندگی خود را بر اساس فرهنگ اسلامی تنظیم کنند این است که علاوه بر اینکه در راه پیدا کردن دستورات اسلامی در زندگی خود تلاش می کنند و در این مسیر از هیچ چیزی واهمه ندارند، دیگران را نیز با دلیل و استدلال با فرهنگ اسلامی آشنا کنند و آنان را در زمینه به کار گیری فرهنگ اسلامی در جنبه های مختلف زندگی بویژه ازدیاد نسل تشویق کنند.

تربیت امری بسیار دشوار است واز این رو مسئله تربیتی در بعضی موارد مشكل و بغرنج است . موارد دیگر یا در طول این هدف هستند و یا از اهداف کلی تربیت اسلامی در ابعاد و حیطه های مختلف تربیت عبادی، دینی، اجتماعی و. در پایان این بحث شما در خواهید یافت كه چگونه تربیت اسلامی را در مورد فرزندان خویش اعمال كرده وراه سعادت و سلامت رفتاری را بهتر بشناسیم . موفق باشید. منتظر مکاتبات بعدی شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید