بهار که بیاید، زمستان می رود

یعنی جهان حاوی موادی است که بین آنها قوانینی برقرار است که طبق اسلوب ریاضی قابل پردازش است که انسان می تواند بدان اشراف پیدا کند یعنی این یک خاصیتی است که در بین مواد در جهان قرار دارد، که اینگونه است ، چگونه بگوئیم آگاهی عین وجود است؟ حالا بگوئیم چون جهان هستی حاوی موادی است که بین آنها قوانینی برقرار است که طبق اسلوب ریاضی توسط انسان قابل پردازش است بگوئیم پس در کل جهان هستی مثل انسان است ،شعور دارد،زنده است؟ چون خورشید پدیدار شود، ماه نهان می گردد. و مبحث وسواس فکری- عملی و اختلالات مرتبط, اختلالات مرتبط با سانحه و عوامل استرس زا می پردازد.

در انتهای هرفصل تست های مهم و پرتکرار مرتبط با همان فصل به همراه پاسخ تشریحی مطرح شده است. ديگر اينكه «ترونها»، صفت بري «عمد» بوده باشد كه معني اش چنين است: «آسمان ها را بدون ستون هایی كه مرئي باشند برافراشته است» در این صورت لازمه آن وجود ستون هایی بري آسمان است اما ستون های نامرئي144. استفاده از جمله اسميه و اسم فاعل در این آیه دليل بر تداوم اين موضوع است و نشان مى دهد كه اين گسترش همواره وجود داشته، و هم چنان ادامه دارد. و منظور از «فتق» انفجار بزرگ است که تمام اجرام عالَم را از هم جدا کرده و در گستره کائنات پراکنده کرده است.

مدار به معناي دقيق علمي آن يعني مسيرهاي بيضوي براي اجرام آسماني، براي اولين بار توسط «يوهان كپلر»148 مطرح شد. براي نخستين بار كپلر بيضي را به جاي دايره در تشريح مدار سياره مورد استفاده قرار دارد149. كپلر تصور نمي كرد كه نيرو منشأ اين قواعد باشد. نيوتن توانست قوانين كپلر را از قانون حركت و قانون گرانش خود نتيجه بگيرد. همچنین پدیدههای آسمان، زمین، خورشید، ماه و ستارگان را از منظر قرآن به اجمال بررسی میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که قرآن کتاب نجوم نیست ولی گزارههای علمی (حدود 150 آیه نجومی) در قرآن وجود دارد که لازم است با توجه به یافتههای کیهان شناسی، تفسیر بهتری از آنها ارائه و اعجازهای علمی و نظریهپردازیهای علمی آنها شناخته شود و تفسیرهای غیر صحیح آیات اصلاح و چالشهای توهمی قرآن و علم نجوم برطرف شود.

64)-همان مأخذ، ص 297(کتاب هشتم، فصل نهم). 62)-طبیعیات، ص 231(کتاب هفتم، فصل اول). کتاب نقش خیال محییالدین محمّد بن علی بن محمّد بن العربی طائی حاتمی زادهٔ ۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵ و درگذشتهٔ ۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی معروف به محییالدین ابن عربی و شیخ اکبر محقق، فیلسوف، عارف و شاعر مسلمان عرب اهل اندلس بود. به خاطر كارآيي بالاي هيئت بطلميوسي در محاسبات نجومي همانند تعيين زمان طلوع و غروب خورشيد و پيش بيني دقيق رويدادهايي همانند كسوف و خسوف و مطابقت داشتن با مشاهدات عادي، اين نظريه در حدود 1500 سال بر انديشه نجومي بشر حاكم بود و مخالفت جدي با آن صورت نمي گرفت تا اين كه «كوپرنيك»146 در قرن شانزدهم يك طرح خورشيد مركزي پيشنهاد كرد كه در آن خورشيد در مركز منظومه شمسي قرار دارد و زمين مانند يكي از سيارات، روي مدارهاي دايروي حول آن حركت مي كند147.

بدون شك، مفاد این تفسير، چيزي است كه با چشم قابل رؤيت است و مشاهده می کنیم كه چگونه از آسمان باران نازل مى شود، و زمين شكافته مى شود و گياهان مى رويند. برای هماهنگ شدن تفسیر دوم با سیاق آیه در خصوص قابل مشاهده بودن رتق و فتق آسمان ها و زمین، برخی مفسرین این گونه توجیه کرده اند که تفسير دوم با معني « رؤيت»، مخالف نيست، چرا كه «رؤيت» معنای وسیع تری از مشاهده با چشم دارد و به معنای علم و آگاهی نیز به کار می رود. دکتر سید عیسی مسترحمی دانش آموخته دکتری از دانشگاه معارف اسلامی واستادیار جامعة المصطفی العالمیه در تاریخ 11/10/1394 مقاله ای با عنوان عناصر مادی آفرینش جهان از منظر قرآن و کیهان شناسی ارائه داده است .او در این مقاله به عناصر سازنده آفرینش جهان از دیدگاه فلاسفه و دانشمندان و مفسران آیات علمی قرآن پرداخته است.مسترحمی عناصر نور وعقل از دید فلاسفه – آب وهواو آتش از برخی دیگر و همچنین روند خلقت را از دیدگاه آیات علمی قرآن با کلماتی همچون ماء- دخان- فتق و رتق به تفسیر علمی آن پرداخته و همچنین گوی آتشین با حرارت بالا در نظریه انفجار بزرگ و ذرات بنیادین طبق نظریه دانشمندان را به عنوان روند و عناصر اولیه آفرینش جهان یادآور شده است.اومعتقد است برخی از نظریلات با آیات علمی قرآن هماهنگی دارد و این از اعجاز قرآن می باشد.

در حدیثی مشهور، پیامبر روشن می کند که چرا خداوند عالم را بیافرید: “گنجینه ای پنهانی بودم، خواستم شناخته شوم پس خلائق را آفریدم تا شناخته شوم”. وی توانست دوران زمین به دور خورشید را ثابت کند. بر اساس مشاهدات خود از ابرنواختر، اخترشناسان تخمین می زنند که انرژی تاریک باید مقدار کمی را دارا باشد، فقط به اندازه ای که بتواند همه چیز در جهان را طی میلیاردها سال از هم دور کند.

پس نظریه اطلاعات مجموعه آگاهی که می تواند در زمره ساینس قرار بگیرد یعنی هم سنخ با ساینس است با همان ارکان ساینس ، آیا این آگاهی عین وجود است یا به عبارتی این آگاهی عین جهان و کیهان است؟ فیزیک می تواند منشأ ، نظم و محتوای جهان فیزیکی را توضیح دهد ، اما نه خود قوانین فیزیک. از سوی دیگر با توجه به جواز استعمال لفظ در بيش از يك معني در قرآن کریم که نه تنها ايراد ندارد بلكه دليل كمال فصاحت است139، هيچ مانعي ندارد كه آيه فوق داري هر دو تفسير باشد. به همين دليل آن چنان محتوي عميقي دارد كه بري هر گروه و هر عصر، قابل استفاده است138.

اين قوانين نشان دادند كه اگر خورشيد به عنوان مرجع در نظر گرفته شود، حركت سيارات به راحتي قابل توصيف است. اگر از کودکی به نجوم علاقه داشتهاید و مطالب نجومی را دنبال میکردهاید، نیازی به مطالعه این کتابها ندارید. مفسرین در گذشته، گسترش آسمان را به معني توسعه رزق از سوي خدا بر بندگان تفسیر کرده اند اما امروزه با توجه به یافته های علمی، تفسیر دیگری را هم برای این آیه در نظر می گیرند.

« آيا كافران نديدند كه آسمان ها و زمين به هم پيوسته بودند، و ما آن ها را از يكديگر باز كرديم و هر چيز زنده ي را از آب قرار داديم؟ كسي است كه آسمان ها را بدون ستون هايي كه آن ها را ببينيد برافراشت، آن گاه بر عرش استيلا يافت و خورشيد و ماه را رام گردانيد هر كدام بري مدتي معين به سير خود ادامه مى دهند. در آیه ای دیگر خداوند متعال مخاطبین خود را این گونه مورد خطاب قرار می دهد که: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطان »162؛ «ي گروه جنّ و انس! اگر مى توانيد از مرزهي آسمان ها و زمين بگذريد، پس بگذريد، ولي هرگز نمى توانيد، مگر با نيرويي» «اقطار» جمع «قطر» به معني اطراف چيزي است و «تنفذوا» از ریشه نفوذ و به معني پاره كردن و عبور كردن است، و تعبير به «من اقطار» اشاره به اين است كه جوانب آسمان ها را بشكافيد و از آن بگذريد و به خارج آن ها سفر كنيد163.

خداوند آیاتش را برای مردم دانشمند تحلیل وتفصیل می دهد . در سری اول برنامه تلویزیونی «پرسمان» با موضوع «قرآن و علوم طبیعی» طی نه قسمت، به تعدادی از اشارت علمی قرآن کریم در حوزه های نجوم و کیهان شناسی پرداخته و بخشی از سوالات قرآنی و علمی مخاطبان پاسخ داده شد که قسمت های مختلف این برنامه را میتوانید از اینجا مشاهده بفرمایید. تو کیهان­شناسی باید بتونی جهانو در مقیاس­های خیلی خیلی گنده بررسی کنی بهطوری که کوچکترین اجرامی که بحث میکنی در کیهان­شناسی، کهکشان­ها هستند و نه ستارگان و سیارات.

دیدگاهتان را بنویسید