بهار که بیاید، زمستان می رود

حیوانات و اعضای آنان، گیاهان و عناصر ساده(خاک، آتش، هوا و آب)بالطبع وجود دارند و پدیدارهای طبیعی هستند. و بسیاری چیزها که به بدن حیوان داخل میشوند ایجاد میگردد.لذا در برخی موارد علت تغذیه است؛ هنگامی که غذا هضم میشود، حیوانات در خوابند و هنگامی که توزیع غذا در سیستم بدن انجام میگیرد حیوانات بیدار میشوند و خود را حرکت میدهند. ارسطو در انتهای مباحث طبیعیات و در صفحات آخر کتاب فیزیک اشکال پرتابهها را در ارتباط با این بحث مطرح میکند«چگونه است که بعضی اشیا، مثل اشیای پرتاب شده، هنگامی که محرک آنها دیگر با آن اشیا در تماس نیست به حرکت خود ادامه میدهند؟

در بعضی از مباحث مقایسه ای، گردآورندگان این جزوات با ترسیم جداول درک این مطالب را برای داوطلبین بسیار راحت و آسان کرده اند. این، دیدگاه “حضور خدا در همه چیز” است که آشکارا توسط بعضی آیات قرآن پشتیبانی شده اند، نظیر «فاینما تولوا فثم وجه الل»؛ «به هر سو که روی آرید، همان روی خداست»، (بقره/ 115). و «نحن اقرب الیه من حبل الورید»؛ «به انسان از رگ گردن نزدیک تریم»، (ق/ 16). از این منظر خداوند، خدایی شخصی است.

در مقابل، کسانی که بعد معنوی اسلام را در نظر می گیرند، پیوسته این حدیث نبوی را یادآوری می کنند که «رحمت خدا بر قهر او پیشی دارد». کسانی که به گرایشهای نجوم علاقه دارند می توانند این گرایش را نیز انتخاب کنند که البته در دانشگاه سراسری پذیرش ندارد. البته از آنجایی که چاپ این کتاب به دوران پیش از ساخت ماشین حسابهای مهندسی بر میگردد، ممکن است در نگاه اول چندان قابل فهم به نظر نرسد.

ما می توانیم وی را بطور صحیح در صفات بشری فهم کنیم. در صورتی که کودک به صورت مزمن چنین رفتاری را نشان دهد، او را مبتلا به اختلال سلوک تشخیص می ­دهند. رشته کیهان شناسی به صورت تخصصی به بررسی کیهان و خلقت آن و تحول کل کیهان در مقیاس بالای 100 مگاپارسک (mpc) می پردازد، در رشته کیهان شناسی کهکشانها به صورت مولکول های گاز دیده می شوند، بنابراین مجموعه کهکشانها در جهان به عنوان گاز تعریف میشوند و آغاز و تحول این گاز باید بررسی شود.

بنابراین از دیدگاه ارسطو حرکت از مبدئی که ضد منتها یا حد وسط در بین منتها و ضد آن است آغاز میگردد.یعنی اگر شیئی سیاه شود بدین معناست که ابتدا سفید یا لااقل خاکستری بوده است.پس آنچه در حرکت اتفاق میافتد این است که ضدی به جای ضد دیگری مینشیند.یعنی حرکت مستلزم وجود دو ضد است.اما این دو ضد، به نوبه خود مستلزم وجود موضوعی است که اضداد در آن موضوع و زیر بنا جایگزین همدیگر میشوند و خود موضوع در عین حال ثابت است. اینها به عنوان اسماء جمالی یا لطفیه شناخته شده اند. از دید کیهان شناسان مسلمان، این دو دسته از اسماء به نحو آهنگین عمل می کنند تا گیتی را به عرصه هستی بیاورند.

در هر آن، جمال الهی جهان را به عرصه ی هستی می آورد، جلال الهی آن را نابود می گرداند. از آنجایی که، مطابق لطف خود می آفریند، مطابق قهر خود هم نابود می کند. در فصول این جزوه به بررسی اختلالات تجزیه ای, اختلال علائم جسمی و اختلالات مرتبط, اختلالات تغذیه و خوردن, اختلالات دفع, اختلالات خواب که حداقل 2 سوال از این مبحث در کنکور مطرح میشود – بیداری، اختلالات عملکرد جنسی (کژکاری های جنسی)، نارضایتی جنسیتی، اختلالات رفتار ایذایی، کنترل تکانه و سلوک که این تشخیص معمولا درمورد کودکانی گذاشته می شود که رفتارشان دائماً از هنجارهای اساسی رفتار میان ­فردی تخطی می­ کند.

آنها هنگام نوجوانی ممکن است به کیف­زنی، سرقت­ های مسلحانه و حتی تجاوزات جنسی و قتل بپردازند. فرد افسرده ممکن است میل جنسی خود را نیز از دست ­دهد. این تقسیم بندی تا اوایل قرن بیستم دست نخورده باقی ماند تا این که با ظهور 2 نظریه اساسی کیهان شناسی نوین یعنی نسبیت عام و کوانتوم مکانیک، کیهان شناسی به یکی از شاخههای مهم و اساسی علوم نوین تبدیل شد. قبل از رنسانس و ظهور علم نوین و در طول دوران سیطره فلسفه افلاطونی و فیزیک ارسطویی بر دانش بشری، فلسفه محوریت اصلی را در مباحث کیهان شناسی عهده دار بود و علم و دین متناسب با نگرشهای فلسفی تفسیر میشدند.

کیهان شناسی چینی، سراسر گیتی را در پیوند یین (yin) و یانگ (yang) که آنها را می توان چون سرچشمه های آفریننده و دریافت گر یا مردانگی و زنانگی هستی فهم کرد، روشن می دارد. از مقایسه این دو دیدگاه با وضعی که در سنت چینی یافته اند، می توان فهم خاصی از نقشی که آنها در اسلام دارند بدست آورد، یعنی جایگاه پیروان کنفسیوس که بر یانگ، و در مقابل پیروان آیین تائو که بر یین تاکید دارند. به نحو بالقوه یین، یانگ را و یانگ، یین را در درون خود می کشاند. از آنجا که این نام ها تاکید خود را بر تمکین از خواست دیگران، نرمی، پذیرش و پذیرندگی می گذارند، آنها “اسماء یین ای” می باشند.

از آنجا که این نام ها تاکید خود را بر بزرگی، نیرومندی، کنترل و مردانگی می گذارند، می توان آنها را “اسماء یانگ ای” نامید. عالم حرکت و دگرگونی دائمی الگویی است از وابستگی های برقرار شده توسط نمونه های ازلی همه موجودات که همان اسماء الهی اند. بواسطه ی عالم خداوند به شناخت درمی آید، و از آنجا که در عالم چیزی جز مخلوقات نیست، خود مخلوقات اند که از آن گنجینه ی پنهانی خبر می دهند. با خواندن این اثر متوجه خواهیم شد که چگونه طالع بینی و باور یونانیان بر اینکه هر ستاره دارای شخصیت و قدرت یکی از خدایان است بشر را به سمت شناخت ستارگان و فضا سوق داد.

اگر کیهان به آن نقطه چگالی بحرانی نرسیده باشد، همچنان به انبساط خود ادامه خواهد داد. پاسخ اینجاست که باید خط به خط سه جزوهی اصلی کیهان را در این زمینه بیش از سه بار مورد مطالعه قرار داد. با این حال در ویرایش چهارم مطالب مجموعه بر اساس سوالات کنکورهای ارشد و دکتری 95 مورد بازبینی مجدد قرار گرفته اند و همچنین سوالات کنکور سراسری 95 به همراه پاسخ تشریحی آنها به سایر سوالات موجود در جزوه افزوده شده است. دسترسی به پاسخ سوالاتی که در ذهن کودکان و نوجوانان در مورد فضا، ستارگان، منظومهی شمسی و غیره نقش میبندد باعث میشود آنها عمیقتر به اطراف نگاه کنند و انسانهای فروتن و متفکری شوند.

این اثر به خاطر طراحی سه بعدی و زیبایی که دارد جزء بهترین کتابهای علمی نجوم و فضا محسوب میشود. در این کتاب با استفاده از طراحی سه بعدی، قسمتی که مربوط به ماه و چرخش آن به دور زمین میباشد؛ به گونهای طراحی شده که مخاطب میتواند با کمک صفحهی متحرک تعبیه شده در قسمت کناری صفحه، نحوهی چرخش ماه به دور زمین و تغییرات آن را تا رسیدن به ماه کامل، به صورت عملی مشاهده کند. گرچه این مجموعه در وهله اول با هدف کمک به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی در رسیدن به بهترین درصد ممکن طراحی شده است، اما میتواند مورد استفاده دانشجویان مقطع کارشناسی جهت شرکت در آزمونهای دانشگاه نیز قرار گیرد.همانطور که در سال 94 برخی اساتید محترم این مجموعه را به عنوان مرجع اصلی در کلاس درس خود در دانشگاه برگزیدند و همچنین داوطلبانی که از این مجموعه برای آماده سازی جهت کنکور دکتری 95 سود بردند، امکان رسیدن به درصد شگفت انگیز 80 به بالا در این آزمون را داشتند.

همچنین به عنوان فلسفه کیهان شناسی یا فلسفه کیهان شناخته می شود. در اوایل قرن بیستم میلادی دانشمندان سعی در فهمیدن این مسئله داشتند که آیا کل جهان در کهکشان راه شیری خلاصه شده یا کهکشان راه شیری فقط جزئی کوچک از این جهان بزرگ، میباشد. که در این فصول به انواع اختلالات جسمی, حرکتی و روانی کودکان و نوجوانان مثل کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی, کودکان تیز هوش, نابینایان, ناشنوایان, معلولیت های جسمی وحرکتی, اختلالات اختصاصی رشد, اختلالات فراگیر رشد, صرع, اختلال های ایجاد شده در اثر کمبود توجه, اختلال های سازگاری, اختلال های کنترل تکانه و سلوک, اختلال های تغذیه و خوردن در شیرخوارگی و اوایل کودکی, تیک, اختلال های دفعی, سایر اختلالا های شیرخوارگی , کودکی و یا نوجوانی, اختلال های خلقی, اسکیزوفرنی زودآغاز, سوء مصرف مواد در نوجوانان, و سایر مسائل دوران کودکی می پردازد.

و مبحث وسواس فکری- عملی و اختلالات مرتبط, اختلالات مرتبط با سانحه و عوامل استرس زا می پردازد. در پایان دوره­ی تابستون قراره ازت امتحانهای تئوری و عملی (تو دوره چهل آزمون عملی رصد سهم عمده­ای در نتایج و تعیین رنگ مدالت داره) گرفته میشه و با توجه به نتایج آزمونات به ۱۰ نفر مدال طلا و مابقی مدال نقره و برنز میدن. ۴۰ نفری که تونستن مرحله دور له کنن وقبول بشن برای یک دوره آموزشی که معروفه به دوره چهل میان تهران و بهشون مباحثی بسیار پیشرفته­تر از مباحث قبل تدریس می­شود.

3-از یک غیر موضوع به موضوع(نقیضش). 2-از یک موضوع به غیر موضوع(نقیض موضوع). در پایان ضمن دعوت از همه شما دوستان به استفاده از روشهای علمی مطالعه و همچنین استفاده از یک برنامهریزی صحیح و قابل اطمینان برای رسیدن به هدقی شایسته، آمادگی خود را برای شنیدن نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما عزیزان برای هرچه بهتر کردن مجموعههایی که متعلق به همه شماست، اعلام میکنیم. 1-تغییر اتفاقی:«تغییر ممکن است اتفاقی باشد، مثل موردی که میگوییم یک موسیقیدان قدم میزند آنچه قدم میزند چیزی است که استعدادش در موسیقی یک امر اتفاقی میباشد».

دیدگاهتان را بنویسید