برنامه درسی، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی

در نهایت به این نتیجه میرسیم که والدین وظیفه مهمی در تربیت و نظارت اصولی و منطقی و شناخت کامل و صحیح و شخصیت فرزندان خود دارند تا از بزهکارشدن آنها جلوگیری به عمل آورند ، بلکه از این طریق شاهد بزهکار کم سن و سال کمتری در جامعه اسلامی باشیم . 1- قرآن امت وسط را شاهد بر اعمال معرفی کرده است، پس باید در قیامت بر اعمال گواهی دهند. بحث اطفال را باید با این جمله آغاز نمود که 《 فرزندان نزد والدین عزیز اند 》 ولیکن تربیت آنها عزیزتر است یعنی با اینکه یکی از وظایف والدین در قبال فرزندان تامین معیشت آنها است، ولیکن مهمتر از آن وظیفه تربیتی است که والدین نسبت به فرزندان خود بر عهده دارند.

شناختن غایات با این وصف که ارزش و مطلوب بوده و لذا غایات شأن تربیت نیست بلکه تعریف و توصیف آنها از رسالت های اخلاق است. مثلاً اگر کودکشان در سن ۶ سالگی با دوست خود و یا کودک هم سن و سالش دعوا و زد و خوردی کند به او تذکر میدهند که دعوا کردن کار خوبی نیست. لکن در صورت فقدان والدین ، جد پدری ، وصی و قیم کودک این وظیفه را عهده دار خواهند شد که البته دولت نیز در کنار این اشخاص واجد نقشی کلیدی در تربیت اطفال و فرزندان است .

بر اساس عرف و همچنین قانون ، در درجه اول والدین عهده دار تربیت فرزندان خود هستند . دسته اول و گروهی که پدر و مادر باهم زندگی میکنند ، قانونگذار یا قانون به خالق چندانی در خصوص این اطفال ندارد ؛ مگر در موارد خاص که قانونگذار در چارچوب مشخص نسبت به مجازات فرد خطاکار اقدام مینماید، اما در گروهی که پدر و مادر از یکدیگر جدا شده اند و جداگانه زندگی می کنند و درصورتی که صلاحیت احدی از آنها مشکل داشته باشد و عدم صلاحیت وی احراز شود، قانون صلاحیت حضانت طفل را به طرف دیگر واگذار مینماید .

کودکان 5تا 9 ساله، قواعد اخلاقی را مقدّس، تغییرناپذیر و وضع شده توسط قدرت بالاتر تلقّی میکنند. وقتی نوجوان میل دارد با پدر و مادر خود حرف بزند یا در فعالیت خانوادگی شرکت کند، والدین باید نهایت تلاش خود را برای توجه به فرزندان به کار گیرند. تربیت کودک و نوجوان یکی از سخت ترین و رضایت بخش ترین مشاغل در جهان است – و ممکن است احساس کمترین آمادگی را برای آن داشته باشید. جناب آقای بازپرس ، در جامعه کنونی ما ، کم نیستند والدینی که دارای فرزند های بزهکار اند و همچنین کودک ها و نوجوان هایی که به اصطلاح بد سرپرست هستند علت بروز چنین مشکلاتی چیست و قانون گذار برای این گروه چه تدابیری اندیشیده است و یا به عبارتی این والدین و این فرزندان برای رهایی از مشکل خویش چه راه هایی دارند ؟

ذهن و قلب کودک همچون آینه شفاف است که هر گونه محرکی را در خود منعکس میسازد. 4. هر روز را با عشق، ارزشها و اخلاقیات متعالی سرشار کن. نکته ای پیدا کنید که هر روز چیزی برای ستایش کردن داشته باشید. 20. چون جوانان مانند نهال تازه بوده به هر طرف اگر سوق شوند به همان طرف حرکت و رشد مینمایند.با جوانان و نو جوانان در فامیل مانند یک دوست ورفیق همراز باید دوستانه و صمیمانه برخورد نمود.

22. اگر والیدین با چنین دسپلین خود شان اماده نباشند حرف و نصایح عالمانه برای اطفال و نو جوانان بی تاثیر بوده به عوض اینکه فرزندان راه سالم را انتخاب نمایند روحیه نا مناسب و عمل نا شایسته والیدین را به چشم خویش مشاهده نموده همان قسم روحیه نامناسب را در اینده اختیار مینمایند. بر اساس ماده 1178 قانون مدنی ، والدین مکلفند در حدود توانایی به تربیت اطفال همت گمارند و آنها را خودسر رها نکنند ؛ اگر در اثر عدم مراقبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت و تربیت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر قرار گیرد ، محکمه یا دادگاه خانواده می تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم کودک و یا به تقاضای مدعی العموم ( دادستان ) ، تصمیم شایسته ای اتخاذ کند و طفل را به هر کس که مقتضی بداند ، جهت نگاهداری و تربیت بسپارد .

تقویت حس با ارزش بودن، شایسته بودن و لیاقت بهترین هارا داشتن، توانمند بودن و منحصربه فرد بودن در فرزند و اطمینان داشتن به او بسیار در تقویت حس اعتماد به نفس کمککننده است. کافی است نگاهی به مردانی بیندازید که بسیار مورد تحسین عموم قرار می گیرند، به راحتی دریافت خواهید کرد که خصوصیت مشترک بین این افراد تنها یک چیز است:عزت نفس. پس در خصوص پدر و مادرانی که فرزندان بدهکار دارند ، اگر به دنبال علت باشی بیشترین علت را باید در خود خانوادهها جستجو کرد.

دیگر اینکه هیچ چیز به اندازه سعی انسان در شکل بخشی به شخصیت و سازندگی او نقش و تأثیر ندارد، بنابراین بیشترین عنایت و توجه مربیان میباید معطوف به انگیزش اراده متربیان در جهت اهداف و ایدههای مورد نظر معطوف گردد تا کار تربیت مطلوب و مورد نظر سامان پذیرد که اگر جز این باشد، تلاشهای بیرونی و در مسیر خلاف میل و اراده درونی متربیان، به هر مقدار و میزانی که باشد، باز هم بیثمر و یا کمثمر خواهد بود. بر اساس نگاه و نظر پیش گفته است که بعثت انبیای الهی خردپذیر بلکه ضرورت و توجیه عقلانی مییابد؛ چرا که فلسفه بعثت پیامبران و نزول کتب آسمانی جز این نبوده است که بشریت را در مسیر تکامل، هدفجویی و سعادت و خوشبختی، تربیت، هدایت و همراهی کنند و با آموزهها و آداب شریعت، ره توشه کمالات را در اختیار او نهاده او را از انحراف و کژروی باز دارند.

يعني ما انسانها به ظاهر موجوداتي پديداري هستيم و جزئي از نظام علي و معلولي محسوب مي شويم و نمي توانيم در مورد پديده هاي عالم دخل و تصرفي داشته باشيم، اما عالم ديگر عالم دروني يا ذات معقول است و انسان در حكم يك ذات في نفسه در اين عالم از آزادي برخوردار است« انسان به عنوان ذات معقول اختيار داشته كه جز آن طور كه عمل كرده است، عمل كند. بنابراین سعی کنید که به طور غیر مستقیم میان او و همسالانی که فریضه نماز اهمیت می دهند انس و الفت و دوستی ایجاد کنید. از نظر اسلام میتوان گفت تربیت عبارت است از هدایت و اداره جریان ارتقایی و تکاملی بشر یا ایجاد وهیئتی تازه در فرد به منظور فراهم آوردن زمینه جهت رشد و تکامل همه جانبه او.

در دین مبین اسلام نیز به مسئله تربیت فرزندان در خانواده توجه ویژه ای شده و این مطلب در برخی از مواد قانون مدنی نیز به صراحت بیان شده است . تربیت اطفال در دین اسلام موضوعی مهم و حیاتی است که ناظر بر پرورش روحی و اخلاقی اطفال است و به این جهت ، با حضانت که ناظر بر حمایت جسمی از کودکان است تفاوت دارد . به هر حال آن گونه که گفته شد پدر و مادرهایی که فرزندان بزهکار تند باید اولین برخورد را خودشان با فرزندان بزهکار شان داشته باشند . دران مراسم بخاطر مساعدت با ان فامیل خود را در غم ان شریک دانسته هر نوع مساعدت اگر در تواند باشد دریغ نگردد.

برای آشنایی با حدود آزادی والدین در تربیت اطفال کلیک کنید . مثلا اگر خانواده ای دارای سه پسر و دو دختر باشند ،رفتار، کردار و گفتار هر یک از آن ها متفاوت از دیگری است ، که این امر در نتیجه عدم تربیت اصولی و صحیح و عدم توجه والدین به نیازهای روحی و روانی فرزندان است. یکی از بهرههای بسیار کارآمد تعریف تربیت آن است که هر تعریفی به نوبه خود، تجلیگاه مکتبهای تربیتی است، وانگهی، مرزهای تربیتی در نگاههای مختلف را روشن میکند و از اینکه در ترسیم تربیت از منظر دیانت اسلامی و قرآنی ره به ناکجا آباد بسپریم مانع می شود، چنانکه در سطح اندیشه و نظر، نمیگذارد وسیله را هدف انگاریم و یا در نیمه راه، خویشتن را رسیده به مقصد پنداریم.

اگر فرض کنیم هریک از صفات مذکور صرفا به وسیله عوامل ژنتیک یا فیزیولوژیک انتقال یافته باشد نمی توان آن را اخلاقی دانست گرچه ویژگی شخصیت است. در مجازات اطفال اول تادیب و سپس تعزیر در نظر گرفته شده است تا برخوردی ملایمتر و درخور سن و سال و شخصیت اطفال با آنها صورت گیرد . عوامل تاثیرگذار در شکل شخصیت افراد جامعه چیست؟ وفای به عهد، پنجمین ویژگی انسانهای جامع است سرمایهی زندگی اجتماعی، اعتماد متقابل افراد جامعه است و از جمله گناهانی که رشتهی اطمینان و اعتقاد را پاره میکند و زیر بنای روابط اجتماعی را سست میکند ترک وفای به عهد است به همین دلیل در روایات اسلامی آمده که «مسلمانان موظفند سه برنامه را در مورد همه انجام دهند، خواه طرف مقابل مسلمان باشد یا کافر نیکوکار باشد یا بدکار و آن سه عبارتند از: وفای به عهد، ادای امانت و احترام به پدر و مادر» .

نوع برخورد هم بسته به شرایط فرق میکند که اگر والدین برای انجام این عمل توانایی لازم را ندارند و خود دارای مشکل هستند با مراجعه به مراکز مشاوره درمانی و روانی یا روان درمانی می توانند آموزش صحیح را در برخورد با این افراد بیاموزند را در صورت عدم حصول نتیجه ای مطلوب به دنبال خواهدداشت وو این برخورد منجر به جری شدن طفل و انجام عمل بدتر از قبل نمیشود. اگر او مدام کشوهای کمد را باز میکند تا محتویات آنها را کشف کند یک کشوی کمد با محتویات متنوع و اقلام مورد توجه کودک در اختیار او بگذارید تا علاقه او را به آن جهت سوق دهید.

گاه کودکان برای شانه خالی کردن از انجام یک مسئولیت میتوانند دروغ بگویند ، در نتیجه شما باید سعی کنید که مسئولیت های بسیار بزرگ و انجام نشدنی را بر عهده کودک پنج ساله خود نگذارید شما باید سعی کنید به اندازه توانایی و مهارت کودک از انتظار داشته باشید . شما هم ارتباط نداشته باشید. پس اگر میخواهید پدر و مادر خوبی برای فرزندتان باشید، از فهرست بهترین کتاب های تربیت کودک غافل نشوید و در ادامه همراه ما باشید. کودک در این دوره به پدر و مادر خود متکی است و دوران اتکاء کودک به پدر و مادر طولانی است و لذا فرصت تربیت نیز طولانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید